Bestuur, organisatie en verantwoord ondernemen

Bouwen aan een toekomstgerichte, maatschappelijk verantwoorde en inspirerende organisatie.  

Verleden van incrementele groei

Het Vaco-verhaal begon 25 jaar geleden, op 16 juni 1998. Twee handige neven, beide gezegend met 'werkpollen aan hun lijf', besloten na jaren als monteurs te hebben gewerkt hun eigen bedrijf op te richten. Dit avontuur begon in Zele-Heikant, in een oud boerenhof waar ook de boerin nog woonde. Hier transformeerden ze de koestallen tot een toonzaal met één demopoort, een kantoor met één computer, een kleine werkplaats om zelf hekkens te lassen, en een ruime koestal die dienst deed als magazijn.

Al snel bleek de locatie op het boerenhof niet praktisch. Voor het lassen van hekken langer dan zeven meter moesten de buitendeuren opengezet worden, en voor het verzagen van metalen profielen van zes meter maakten ze een gat in de buitenmuur. Het ene demopoortje was ook niet voldoende voor hun groeiende klantenbestand. Ze besloten een pand te huren in het Ros Beiaardcentrum in Grembergen, waar ze een officiële toonzaal openden in een meer uitnodigende omgeving. In 2004 kregen ze de kans een café met veel buitenruimte te kopen. Dit bood de mogelijkheid om alles op één locatie te centraliseren, inclusief een ruime toonzaal, de nodige kantoorruimte, en op termijn een nieuwbouwloods als magazijn en werkplaats. Na enkele jaren konden de werkzaamheden beginnen. Het assortiment werd gestaag uitgebreid.

Huidig marktaandeel en segment

Vandaag de dag hebben we meer dan 10.000 klanten uit diverse sectoren, waaronder particulieren, bedrijven, verdelers, syndici, residenties, lokale, Vlaamse en federale overheden, politie, en brandweer. Met één centrale site in Zele, waar ook de productie plaatsvindt, is Vaco een gevestigde waarde in België. Het bedrijf bedient vooral klanten in regio's zoals Zele, Grembergen, Dendermonde, Lokeren, Waasmunster, Berlare, Aalst, Sint-Niklaas, Gent en vele andere gemeenten in Oost-Vlaanderen. Ook provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant bedient Vaco Poorten graag. Daarnaast werkt Vaco Poorten ook samen met drie verdelers in West-Vlaanderen, waardoor we ook in deze provincie aan terrein winnen.

Vaco Poorten in cijfers

  • +15-koppig team
  • 3 focuspunten: veiligheid, kwaliteit en esthetiek
  • +25 jaar ervaring
  • +10.000 klanten
  • +2.600 Hekwerken  
  • +8.900 Sectionale poorten  
  • +45 organisaties, vzw’s en evenementen kregen al steun
  • +19  organisaties, vzw’s en evenementen kregen steun in 2024
  • +3 jobstudenten in 2024
  • +2 stagiairs in 2024

Missie: Onze ambacht maakt van elke poort een kwalitatief, veilig en mooi meesterwerk.

Visie: Bij Vaco Poorten stellen we de tevredenheid van onze klanten, en fierheid op ons product voorop. We bieden poorten en hekwerk aan iedereen die kwaliteit waardeert. We onderscheiden ons door ons vakmanschap en de zorgvuldige aandacht voor details, waarbij we veiligheid en schoonheid centraal stellen. Wij streven naar op maat gemaakte en innovatieve oplossingen met respect voor de eigenheid van elk project.

Bij Vaco Poorten zijn we meer dan alleen leverancier van poorten en hekwerken; we bieden een plek waar ervaring wordt gewaardeerd en creativiteit wordt gestimuleerd. We bouwen aan open communicatie, toewijding en eigenaarschap in een veilige omgeving. We willen een bron van trots zijn voor iedereen die betrokken is bij de onderneming.

Samen bij Vaco Poorten ontwikkelen we een gedeelde visie van vakmanschap en blijven we onze processen verbeteren met een focus op efficiëntie en effectiviteit, met een sterke nadruk op uitstekende service en tevreden klanten.

Waarden

  • Fier: We dragen ons werk vol trots uit en zijn fier op wat we doen en creëren. Ons imago, uiterlijk, kwaliteit en schoonheid zijn belangrijk voor ons.
  • Uniek: We creëren op maat gemaakte oplossingen voor onze klanten, en streven naar creativiteit in onze producten en oplossingen.
  • Open: We laten graag ons werk, onze processen, onze werkomgeving en onze capaciteiten zien. We zijn nauw verbonden, staan open voor feedback en waarderen actieve deelname.  
  • Eigenaar: We zijn een kwaliteitspartner, leveren uitstekende service, gebruiken topkwaliteit materialen en bieden duurzame producten. We nemen onze verantwoordelijkheid in handen, beheren actief ons werk en streven naar meer autonomie.
  • Gedreven: We vinden vreugde in het afronden van projecten en het leveren van resultaten, en excelleren wanneer we kunnen concentreren op waar we goed in zijn.
  • Veilig: We willen met onze producten de veiligheid van onze klanten verhogen. Ook onze eigen werkomgeving willen we steeds veiliger.

Bestuur en organisatie

We zijn een lokale, familiale organisatie die weerbaar wil zijn in een wereld van verandering. Dat maakt dat zachte of ‘soft’ thema’s steeds belangrijker worden bij het uittekenen van ons bestuur. Een deugdelijk bestuur heeft volgens ons aandacht voor veiligheid, organisatieontwikkeling en participatie. Daarom werden onze waarden en visietekst vertaald in een nieuw bestuurs- en personeelsbeleid, waarbij we werken aan:  

  • Een horizontale, vlakke organisatie zonder sterke hiërarchische lijnen. De algemene leiding gebeurt door middel van coördinatierollen. De globale werking wordt geleid door de gezamenlijke strategiebepaling.  
  • Sturing van specifieke thema’s in samenspraak en in groep: veiligheidsbeleid, bedrijfscultuur en communicatie
  • Een feedbackcultuur die in twee richtingen werkt. De structurele inbreng van medewerkers wordt gebruikt om de organisatie bij te stellen en te ontwikkelen. De feedback naar medewerkers gerelateerd aan prestaties gebeurt constructief en ad hoc.  
  • Een verloningsbeleid dat niet werkt volgens functietitel of opleiding, wel volgens vaardigheden en ervaring. Zo bewerkstelligen we ook een cultuur van respect, gelijkwaardigheid en gelijke kansen tussen werknemers.  
  • Persoonlijke ontwikkeling van promotiepakketten en doorgroeimogelijkheden, om meer in te spelen op de vaardigheden van iedereen. Interne mobiliteit verandert zo ook de organisatie en haar werking.  
  • Het versterken van procestools en projectmanagement, om autonomie en flexibiliteit voor medewerkers te maximaliseren.  
  • Een evidence-based beslissingsstructuur, door gebruik van kennisverwervende systemen en artificiële intelligentie.  

Heb je vragen over de strategie, organisatie of onze manier van werken? Heb je iets te melden over ons bestuur? Contacteer onze coördinator personeel en organisatie via timon@vacopoorten.be.  

 

Ondernemen met maatschappelijke verwevenheid

In het kader van mvo willen we onze inkomsten ook delen met lokale gemeenschappen en organisaties die zich inzetten voor het algemeen belang. Denk hierbij aan initiatieven zoals begeleid zelfstandig wonen Villa Vief, theatergezelschappen zoals Sint-Ludgardis, benefietevenementen van lokale jeugdbewegingen, opleidingsprojecten van scholen en sportclubs. Zo kregen onder meer Villa Vief, 't Nief Palmhof (een zaalvoetbalclub), De Trappistentrappers (een fietsclub), De Kouter Basisschool, Vlaamse Kring Sint-Ludgardis (theater), Puitenrijders Sinkse koersen (fietsclub), Team Roosenboom (loopsport), ‘t Reuzencomité (dorpscomité), Kloddelopers vzw (goed doel), Jan en Alleman Verkeersveilig (goed doel) en Chiro Jochim Kiekefeesten (jeugdbeweging) dit jaar onze steun. De kinderen van de techniekacademie kwamen bij ons op bezoek, om de kinderen te overtuigen dat met een technisch diploma de toekomstkansen gegarandeerd zijn.  

Daarnaast bieden we ook actief kansen aan studenten die een eerste werkervaring rond hun studie willen opdoen, vooraleer ze de arbeidsmarkt betreden. Drie studenten konden op die manier al eens proeven van het werkleven, en hun eigen project opzetten, uitwerken en voorstellen. Dit is een erg bruikbare ervaring voor onder andere de studenten uit de creatieve of kunstensector. Tot slot verwelkomen we ook elk semester een stagiair Lassen en Constructie van Vlot Lokeren, om ook hen te tonen dat lassen een prachtige stiel is, met heel wat toekomst. Ook ons nieuw bestuur en HR-beleid kadert in de omslag naar maatschappelijk verantwoord ondernemen.